Het zonnetje in huis!

Geplaatst op 02:50 PM in Duurzaamheid door Roy de Bruijn 0 Reactie's

‘Erop uit’ is een opdracht die veel doctoren hun patiënten mee geeft als zij kampen aan gebrek aan energie.

Een tekort aan energie duidt vaak op een tekort aan vitamine D, wat ook in zonlicht zit. Nogal logisch dat je moeiig wordt als je de hele dag op kantoor zit. En in de winter, wanneer er überhaupt minder zon is, wordt dit alleen maar erger. De oplossing hiervoor zit in de belichting op het werk. Wij vertellen hoe jij dit licht kan beïnvloeden!

Als een gebouw te weinig daglicht binnenlaat, moet de kunstmatige verlichting dusdanig aangebracht worden waar de mens zich goed bij voelt.

In 2002 werd een nieuw type lichtgevoelige cel in het oog ontdekt. Dit type cel reageert op blauwachtig licht. Bij onderzoek kwam men er achter dat blauw licht een groter activerend effect heeft dan rood licht. Voor een goede verlichting in de werkomgeving heb je zowel activerende als ontspannende momenten nodig. Bij de start van de werkdag wordt gekozen voor koel wit licht, dit bevat relatief veel blauw (zo’n 800-900 lux). In de loop van de ochtend wordt dit geleidelijk warmer van kleur en lager van niveau. Dit warme, witte licht bevat veel rood en geeft ontspanning. De middagpauze wordt het lichtniveau afgezwakt naar 500 lux. Om na de middag niet in een lunchdip te verzanden wordt het verlichtingsniveau weer opgevoerd naar koel wit licht met veel blauw en net als in de ochtend na verloop weer afzwakt naar warm, wit licht.

Zo’n verlichtingsschema bevordert het welzijn en de productiviteit van de mensen op de werkvloer.

Door kunstmatig de hoeveelheid blauwe en rode lichtdeeltjes aan te passen kan men het slaap-waakritme redelijk eenvoudig beïnvloeden. Dit is eventueel ook toepasbaar om jetlagproblemen te verkorten of om bij overgang van het werk- en slaapritme bij het draaien van ploegendiensten.

Dit manipuleren van licht wordt inmiddels ook ingezet bij verschillende ziekten. Denk hierbij aan Alzheimerpatiënten, seizoengebonden depressies, verminderde slaapkwaliteit van bejaarden en geriatrische depressies. Uit onderzoek bleek dat er wederom positieve reacties waren op een extra hoog lichtniveau. Ook hier geldt weer: Erop uit! Lukt dit nie,t dan zal een verlichtingsplan van relatief hoog niveau toegepast moeten worden met eventueel een extra koel witte tint.

Al met al kan gesteld worden dat de mens wel vaart bij een 24 uurs ritme van veel licht overdag en donkerte ’s nachts. De hormoonhuishouding weet exact waar hij aan toe is en zorgt dat ons biologisch ritme de cortisol (voor energie overdag) en de Melatonine (ons slaaphormoon) in juiste hoeveelheden en op de juiste tijden in ons lijf haar werk kan doen, zodat de mens zich ieder moment van de dag weer “fris en fruitig” voelt. Wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

GEEN REACTIE'S
Download gratis de whitepaper